آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

در واقع چکیده پایان نامه ، تبلیغ مقاله شما است. در بخش چکیده شما باید نکات برجسته و مهم مقاله خود را بیان کنید. طول چکیده پایان نامه بستگی به جایی دارد که می‌خواهید مقاله را ارائه دهید. اصولا ژورنال ها یا کنفرانس ها طول چکیده مقاله را مشخص می‌کنند. چکیده پایان نامه شما باید بسیار جذاب باشد به طوریکه افراد را به خواندن بقیه مقاله ترغیب کند. چکیده مقاله باید به گونه‌ای باشد که خلاصه‌ای از مقاله را به طور کامل در بر بگیرد تا اگر کسی به موضوع مقاله علاقه داشته باشد از طریق چکیده متوجه آن شده تا ادامه مقاله را بررسی کند. پس از عنوان مقاله این چکیده است که بیشترین میزان مطالعه را دارد. این قسمت باید شامل مقدمه‌ای کوتاه، روش‌های به کار رفته و نتایج به طور خلاصه باشد. زیرا برخی مواقع متن کامل مقاله در دسترس نیست یا زمان کافی برای مطالعه متن کامل مقاله وجود ندارد. به همین دلیل چکیده در انجام پایان نامه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چکیده پایان نامه چگونه باید باشد؟

چکیده باید کاملا شبیه به یک گزارش بوده و حالت نقد به خود نگیرد. زبان آن نیز باید اول شخص و به صورت فعل ماضی بوده و از نقل قول اجتناب شود. چکیده یک توضیح کامل و کوتاه از تمامی مقاله است. به همین دلیل نباید قبل از به پایان رساندن مقاله نوشته شود. پس نوشتن چکیده پایان نامه را جزو مراحل آخر قرار دهید. گفتیم که طول چکیده بسته به مکانی که می‌خواهید مقاله را ارائه دهید متفاوت خواهد بود اما طول آن معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه می‌باشد.

 

بهترین زمان برای نوشتن چکیده

در ابتدا باید بگوییم قبل از نوشتن چکیده خوب است که یک پیش نویس از آن تهیه کنید. بهترین زمان برای نوشتن چکیده زمانی است که مقاله خود را کاملا تمام کرده باشید زیرا می‌توانید چکیده خود را بر اساس ترتیب مقاله خود بنویسید. اصولا افراد خبره از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند چکیده خود را به بهرین نحو بنویسند.

 

رعایت ترتیب موضوعی در چکیده

چکیده باید به ترتیب به سوالات زیر پاسخ دهد تا یک چکیده خوب و حرفه‌ای در نظر گرفته شود.

  • هدف از نوشتن مقاله و انجام پروژه چه بوده است؟
  • برای انجام پروژه چه کاری را با چه روش‌هایی انجام داده‌اید؟
  • چه نتایجی به دست آمده است؟
  • به چه نتایج جدید رسیدید؟
  • پیشنهاد شما برای تحقیقات آینده چیست؟

 

آغاز چکیده پایان نامه

چکیده مانند یک تبلیغ برای شما است. شما هیچ تبلیغی را ندیده‌اید که بگوید هدف از تبلیغ ما متقاعد کردن شما به خرید است. به همین دلیل شما باید چکیده خود را با تکیه بر نقاط قوت مقاله خود شروع کنید. در اینصورت چکیده جذابی خواهید داشت.

 

سبک چکیده

به طور کلی چهار سبک برای نگارش مقاله و چکیده مقاله وجود دارد.

I found x=y

We found x=y

It was found that x=y

The authors found that x=y

سبک اول بیشتر در علوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا در این علوم نظر نویسنده بسیار اهمیت دارد. سبک دوم برای انواع مقالات مناسب است اما سبک سوم رواج بیشتری دارد و مورد تایید اکثر ژورنال‌ها است. سبک چهارم سبکی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

افعال مورد استفاده در چکیده

حال ساده و گذشته ساده بهترین افعال برای نوشتن مقاله و نوشتن چکیده پایان نامه هستند. به طور کلی این افعال در موارد زیر کاربرد دارند.

  • بیان محتوای مقاله
  • بیان یک نظر که در مقاله پرسیده شده است.
  • ارجاع کردن به کارهای انجام شده در زمینه مقاله
  • نتیجه‌گیری

بهتر است از حال ساده در چکیده و از گذشته ساده در متن مقاله استفاده شود.

 

عدم بیان نقاط منفی در چکیده

نقاط منفی باید در متن مقاله در بخش‌های مختلف با توجه به فصل مورد نظر بیان شود. اما چکیده جای بیان نقاط منفی مقاله نیست. باز هم تاکید می‌کنیم چکیده تبلیغ مقاله شما است و در یک تبلیغ نقاط منفی به هیچ عنوان نباید بیان شود.

 

مواردی که در چکیده نباید نوشت

  • کلمات استفاده شده در چکیده نباید بیش از حد عمومی یا بیش از حد تخصصی باشند.
  • مواردی که در مقاله بیان نشده است نباید در مقاله وجود داشته باشند.
  • عبارت‌های ریاضی
  • جزئیات
  • ارجاعات
  • کمیت‌ها و صفت‌ها

 

ویژگی‌های چکیده ضعیف

چکیده‌ای که نتواند به طور مختصر یک دید کلی از مقاله به خواننده بدهد یک چکیده ضعیف است. چکیده‌ای که بیش از حد به توصیف پرداخته بیشتر شبیه به یک مقدمه می‌شود. به علاوه چکیده‌ای که از جزئیات بسیار سخن گفته شده یا ارجاعات به تحقیقات قبلی نویسنده دارد یک چکیده ضعیف محسوب می‌شود.

 

انواع چکیده پایان نامه

چکیده نیز انواع مختلفی دارد که ما در اینجا دو نوع از انواع چکیده را بیان می‌کنیم.

چکیده تمام نما: این چکیده شامل اطلاعاتی بسیار کامل است. در واقع با کمک چنین چکیده‌ای مقاله را فشرده سازی می‌کنند و آن را جایگزین خواندن مقاله کامل می‌کنند.

چکیده راهنما (چکیده توصیفی): این چکیده همان نوعی است که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم. در واقع کار این چکیده ارائه خلاصه‌ای از مقاله است تا خواننده تصمیم بگیرد مقاله را بخواند یا خیر.

ممنون که این مطلب را تا انتها مطالعه نمودید و ما را همراهی کردید. امیدواریم این مطلب کمک کرده باشد تا بتوانید چکیده‌ای خوب و حرفه‌ای را در مسیر انجام پایان نامه ارشد خود بنویسید.


  • ۹۸/۰۱/۰۷
  • معصومه جهانی

چکیده

چکیده پایان نامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی