آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

علم آمار از گذشته‌های دور در علوم مختلف کاربرد بسیاری داشته است. از اولین کاربردهای آمار استفاده از آن در مالیات بندی بوده است. اما بعد از مدتی آمار کم کم کاربردهای جدیدی نیز پیدا کرد. در این مقاله ما ابتدا به معرفی علم آمار خواهیم پرداخت. سپس درباره تحلیل آماری پایان نامه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

تحلیل آماری پایان نامه چیست؟

آمار علمی است برای طبق بندی ردن اطلاعات و داده ها و سپس برنامه ریزی و تصمیم گری بر اساس آنها. یعنی در پایان کار بتوان اطلاعاتی که جمع آوری شده را تحلیل و استنباط کرد. حال اگر کار ما شامل جداول و نمودارهای برای تحلیل و بررسی باشد به آن تحلیل آماری می‌گویند. به معنای دیگر تحلیل آماری یک تصویر روشن و دقیق از داده ها است که به روش‌های مختلفی نظیر داده‌های آماری یا پرسشنامه جمع شوند. پس می‌توان در انجام پایان نامه به خصوص انجام پایان نامه ارشد و  دکتری نیز برای داده های پایان نامه نیز از تحلیل آماری پایان نامه استفاده کرد.

به طور کلی تحلیل آماری پایان نامه به دو بخش تقسیم می‌شود. آمار توصیفی و آمار استنباطی .

 

آمار توصیفی

وقتی تعداد بسیار زیادی از اطلاعات گردآوری می‌شوند باید خلاصه و سازماندهی شده به طوری که معنا داشته باشند. برای اینکار از روش آمار توصیفی استفاده می‌شود. پس اگر تجزیه و تحلیل توصیفی باشد، پژوهشگر داده های جمع آوری شده را از روش آمار توصیفی که شامل جداول و نمودارها می‌شود نمایش داده و آنها را خلاصه می‌کند.

 

انواع روش های آمار توصیفی

جدول توزیع فراوانی

اگر داده ها همراه با فراوانی دسته بندی شوند به آن توزیع فراوانی می‌گویند. برای داشتن یک جدول توزیع فراوانی داشتن دامنه تغییرات، تعداد طبقات، حجم طبقات و … لازم است محاسبه شود. سپس پژوهشگر می‌تواند شاخص های دیگری نظیر فراوانی تراکمی یا فراوانی تراکمی درصدی را نیز حساب کند. استفاده از جدول توزیع فراوانی بهترین راه برای طبقه بندی داده‌های نامنظم است. البته درصد کمی احتمال خطا در این روش وجود دارد.

 

نمودار

نمودارها از روش های نمایش اطلاعات هستند و انواع مختلفی دارند. از انواع نمودارها می‌توان به دایره‌ای، هیستوگرام، نمودار ستونی، تمودار چند ضلعی و … اشاره کرد.

 

محاسبه شاخص مرکزی

تعیین ویژگی ها و موقعیت کلی داده ها در آمار بسیار مهم است. شاخص های مرکزی سه نوع مد، میانه و میانگین هستند. هر کدام از این شاخص ها کاربرد خاص خود را دارند.

 

محاسبه پراکندگی

نقطه مقابل شاخص های مرکزی شاخص های پراکندگی هستند زیرا میزان پراکندگی را در داده ها نمایش می‌دهند. انواع شاخص های پراکندگی شامل دامنه تغییرات، انحراف چارگی، واریانس و انحراف استاندارد می‌شود.

 

محاسبه همبستگی

برای تعیین رابطه بین دو متغییر از محاسبه همبستگی استفاده می‌شود. در این نوع محاسبه داده ها به دو دسته پارامتری و غیرپارامتری تقسیم می‌شوند و نوع مقیاس اندازه گیری بسیار مهم است.

 

آمار استنباطی

در آمار توصیفی داده ها را جمع آوری کرده و به خصوصیات و ویژگی های مهم داده می‌پردازیم. پس آمار توصیفی گردآوری، خلاصه کردن و توصیف اطلاعات است. در آمار استنباطی پژوهشگر روی یک نمونه آماره ها را محاسبه کرده و آن را به کل جامعه آماری تعمیم می‌دهد. هدف از آمار استنباطی برآورد کردن خصوصیات جامعه آماری است.

 

امیدواریم با این مقاله بهتر با آمار و انواع آن آشنا شده باشید و بتوانید از آن در تحلیل اماری پایان نامه خود استفاده کنید.

  • ۹۸/۰۲/۱۶
  • معصومه جهانی

نظرات (۱)

  • هادی بیروتی
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی