آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

هر دانشجویی برای اخذ مدرک خود در دوره تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری باید از آزمونی مهم عبور کند. این آزمون چیزی نیست جز جلسه دفاع از پایان نامه!!! چون پایان نامه آخرین آزمونی است که دانشجو برای اتمام تحصیلات تکمیلی خود و اخذ مدرک می‌گذراند و همچنین نتیجه ماه‌ها تلاش و پژوهش خود را می‌بیند پس برای همیشه خاطره آن در ذهن می‌ماند. به خصوص که این روز مجوزی برای آغاز فراغت دانشجو از تحصیل است. پس موفقیت در دفاع از پایان نامه بسیار مهم است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله‌ای درباره تسلط بر سخنرانی و دفاع از پایان نامه بنویسیم.

 

دلایل ترس از سخنرانی و دفاع از پایان نامه

اولین دلیل استرس در سخنرانی و دفاع از پایان نامه این است که مطالب ارائه را فراموش کنید. در این صورت ریسک از دست دادن اعتبار بسیار بالا است. بهترین روش برای غلبه بر این مشکل تهیه پاور پوینت است. پاور پوینت کمک می‌کند تا مطالب را به خاطر بسپارید. البته به این سادگی نیز نیست. شما می‌توانید از پاورپوینت استفاده کنید اما نباید به آن متکی باشید. فقط باید نگاهی کوتاه به اسلاید انداخته تا متوجه شوید موضوع بحث چیست. برای انجام اینکار باید حافظه خود را تقویت کنید.

 

استفاده از روش کاخ ذهن

تحقیقاتی که روی توانایی های مغز انجام شده نشان داده است که حافظه ما با مکانی که در آن چیزی را به خاطر می‌سپاریم ارتباط مستقیم دارد. یعنی ما مطالب را بر اساس موقعیت مکانی نیز به ذهنمان می‌سپاریم. به این تکنیک قدیمی کاخ ذهن می‌گویند.

 

استفاده از نقشه ذهنی برای تسلط بر سخنرانی

ذهن انسان تصاویر را بهتر درک کرده و به حافظه می‌سپارد. از این رو برای به خاطر سپردن موضوعات و تیترها بهتر است از یک نقشه ذهنی و بصری به جای یک لیست استفاده کنید. پس سعی کنید به جای اینکه لیستی از مطالب را به ذهن بسپارید، همان عناوین را توسط یک نقشه تصویری به ذهن بسپارید به خصوص اگر ذهن بصری شما قوی تر است.

 

۸ ثانیه تمرکز کنید.

۸ ثانیه طول می‌کشد تا اطلاعاتی که دریافت کرده‌اید توسط مغز پردازش شده و وارد حافظه شما شود. پس اینگونه مغز ما رمزگذاری می‌شود. پس باید برای سخنرانی تمرکز کنید. نباید در هنگام آماده شدن برای سخنرانی در بین کار خود با سایر کارها وقفه ایجاد کنید. در این صورت مطالب را بهتر به ذهن می‌سپارید و می‌توانید به راحتی بر موضوع سخنرانی خود مسلط شوید.

 

۲۰-۲۰-۲۰ را تمرین کنید.

شما باید با توجه به زمان خود برای سخنرانی در جلسه دفاع پایان نامه تمرین کنید. بهترین کار این است که سخنرانی خود را در حدود ۲۰ دقیقه بررسی کرده و سپس دو دفعه دیگر نیز همین روش ۲۰ دقیقه‌ای را تکرار کنید.

 

تمرین با صدای بلند

تمرین با صدای بلند باعث می‌شود تا مغز شما حدود ۱۰ درصد بیشتر فعال شود. به همین دلیل خوب است چندین بار سخنرانی خود را با صدای بلند تمرین کنید. با اینکار هم مطالب را بهتر به ذهن خود می‌سپارید هم می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

صدای خود را ضبط کنید.

بسیار خوب است که یکبار سخنرانی کنید و صدای خود را ضبط کنید. سپس صدای ضبط شده را گوش دهید. شنیدن بخش به بخش صدای خود باعث می‌شود تا موضوعات را بسیار بهتر به خاطر بسپارید و به میزان زیادی تسلط بر سخنرانی را افزایش دهید.

  • ۹۸/۰۲/۲۴
  • معصومه جهانی

نظرات (۱)

  • هادی بیروتی
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی