آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

اینکه در عصر علم و فناوری بتوانیم به راحتی به منابع علمی معتبر دست پیدا کنیم بسیار مهم است. به همین دلیل مقالات طبقه بندی شده‌اند تا بتوان راحتتر به منبع مورد نظر دست پیدا کرد. مقاله های علمی را می‌توان بر اساس هدف، زبان، موضوع، مخاطبان، نوع نشریه و … دسته بندی کرد. شاید دلیل این طبقه بندی این است که اساس ارتباط محققان، دانشجویان و اساتید بر طبق این مقالات است. به همین دلیل و با توجه به این نکته که بهترین مجله های علمی جهان برای چاپ مقاله همیشه به روزترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند، دانشجویان و محققان باید با چارچوب و انواع مقاله علمی آشنا باشند. تا این آشنایی در زمینه های زیر به آنها کمک کند:

  • بدون مطالعه کل مقاله می‌توانند اطلاعات مهم مقاله را استخراج کنند.
  • به راحتی می‌توانند بخش های مهم یک مقاله را از بخش های کم اهمیت تشخیص دهند.
  • می‌توانند مقاله را از لحاظ سازماندهی و ارائه اطلاعات ارزیابی کنند.

به علاوه آشنایی با انواع مقالات باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند تحقیقات خود را به صورت اصولی در قالب یک مقاله ارائه دهند.

 

انواع مقاله علمی

  • مقاله تحقیقی
  • مقاله مروری
  • کیس ریپورت

 

مقاله تحقیقی

این نوع مقاله بسیار رایج است و پس از تحقیق و پژوهش از نتایج تحقیق حاصل می‌شود و اصولا اگر استاندارد باشد در مجلات به چاپ رسیده یا در کنفرانس ها منتشر می‌شود. ارزش علمی این نوع مقاله رابطه مستقیمی با جدید بودن موضوع و نوآوری دارد. ساختار یک مقاله تحقیقی پژوهشی به صورت زیر است:

  1. عنوان
  2. چکیده
  3. مقدمه
  4. بیان مسئله
  5. مبانی
  6. فرضیه ها
  7. روش شناسی
  8. نتایج
  9. بحث و نتیجه گیری
  10. منابع

 

مقالات مروری

این نوع مقاله در واقع نوعی مرور، دسته بندی و کار روی مقالات قبلی است. در واقع این کار نوعی گردآوری نیز است که در آن نویسنده یک فرض علمی خاص را دنبال می‌کند. تسلط کامل نویسنده به موضوع از اساس اینکار است و حتی باید فرد چندین مقاله تحقیقی در رابطه با موضوع منتشر کرده باشد. ولی باید به نکات زیر توجه کرد:

اگر به تازگی مقاله مروری در زمینه مورد نظر انجام شده نباید چنین مقاله ای نوشت.

بهتر است در حدود ۵۰ مقاله مرور شود تا مقاله مروری نوشته شود تعداد کلمات نیز تا ۵۰۰۰ کلمه مناسب است.

در مقاله مروری نیاز به تازه بودن موضوع و نوآوری نیست.

اصولا ژورنال ها از کسانی که چندین مقاله خوب در زمینه خاص دارند می‌خواهند تا مقالات مروری نیز چاپ کنند.

مقاله مروری به دو دسته استدلالی_انتقادی و فراتحلیلی تقسیم می‌شود. در روش استدلالی پرسشی مطرح شده و با استناد به سایر منابع مرور می‌شود. روش فراتحلیلی نیز به تحلیل داده های چنیدن تحقیق گقته می‌شود.

 

کیس ریپورت

کیس ریپورت از انواع مقاله علمی است به دست آمده از تحقیقات انجام شده که در آن ایرادات وارد شده به یک اصل اثبات شده است. این نوع مقاله ارزش بالایی دارد و ژورنال ها بررسی چنین مقالاتی را در اولویت خود قرار می‌دهند. نویسندگان کیس ریپورت نیز اصولا افراد معروف و متبحر در زمینه علمی خود هستند.

 

  • ۹۸/۰۴/۱۶
  • معصومه جهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی