آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

در تحلیل داده های تحقیق و پژوهشی استفاده از نرم افزارهای تحلیل داده رشد فراوانی داشته است. به طور کلی پژوهش های کیفی توسط روش های آماری ارائه می‌شود. در عصر تکنولوژی استفاده از ابزارها و نرم افزارهای کامپیوتری در کارهای گوناگون به علت افزایش کیفیت، دقت و سرعت بسیار ضروری است. شاید برایتان جالب باشد که متخصصان، نرم افزارهای تحلیل داده را نرم افزارهای مهندسی تحقیق نیز می‌نامند زیرا این نرم افزارها می‌توانند مشکلات زیادی را در جریان تحقیق و پژوهش حل کنند.

در این مقاله ما قصد داریم به شما کاربران عزیز بهترین و کاربردی ترین نرم افزارهای تحلیل آماری به خصوص برای تحلیل آماری پایان نامه را معرفی کرده و به اختصار به توضیح هرکدام بپردازیم.

 

نرم افزار اطلس Atlas Ti

برای کار با داده ها در نظریه های مبنایی از نرم افزار اطلس استفاده می‌شود. این نرم افزار با روش هایی خلاقانه، منعطف، و سیستماتیک ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آنها بتوانید داده ها را استخراج، مدیریت، مقایسه، بازسازی و … کنید.

این نرم افزار از مجموعه ۱۰۶۷ دیاگرام فازی فلزی دوتایی و ۳۰۰ دیاگرام فازی سه تایی تهیه شده و باعث می‌شود بتوان داده ها را استخراج کرده و از دیاگرام های فازی و محاسبات درصد جرمی و حجمی، محاسبه ضریب توزیع و … در آنها استفاده کرد. درضمن شما می‌توانید داده های خود را به نرم افزار Excel نیز اکسپورت کنید.

اصول اصلی این نرم افزار عبارتند از

  • تجسم
  • یکپارچه سازی
  • قلاب اندازی
  • اکتشاف

به همین جهت این نرم افزار می‌تواند ابزارهای مختلفی را برای انجام این وظایف با رویکری نظامند به داده های بدون ساختار ارائه کند. به عنوان مثال داده هایی که نمی‌توانند به صورت معنادار و با رویکردی آماری تحلیل شوند.

نرم افزار تحلیل داده های اطلس یک محیط بسیار قدرتمند برای تحلیل داده هایی حتی با حجم بالا به صورت متنی، گرافیکی، صوتی و ویدئویی است.

محاسباتی که توسط اطلس انجام می‌شود

می‌توان محاسبات قانون اهرم را در ناحیه دو فازی انجام داد.

محاسبه درصد وزن، حجم، چگالی، فازها و رسم آنها

به دست آوردن چگالی و درصد حجمی گازها و اکسپورت آنها به اکسل

انجام محاسبات، تعییرات چگالی و …

رسم تغییرات ضریب توزیع، میانگین و …

ان ویوو NVivo

برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از این نرم افزار استفاده می‌شود. می‌توان گفت NVivo برای محققین کیفی طراحی و ساخته شده است که به کمک آن می‌توان به صورت عمیق داده ها را در هر حجمی تحلیل کرد.

طبقه بندی، مرتب سازی، سازماندهی، بررسی روابط داده ها و … از امکانات این نرم افزار به حساب می‌آید. به علاوه این نرم افزار به پژوهشگر این اجازه را می‌دهد که تئوری های پژوهش خود را آزمایش کرده و روند داده ها را شناسایی کند. NVivo انواع داده ها مانند ویدئو، تصویر، متن، وب سایت، فایل های آفیس و … را پشتیبانی کند.

 

مکس کیو دی ای MAXQDA

برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نرم افزار MAXQDA یک نرم افزار حرفه ای و کاربردی است. البته این نرم افزار برای تحلیل داده های کیفی به کار می‌رود. شما حتی می‌توانید مصاحبه ها، گفت و گوها و بسیاری از کارهای خود را که متنی هستند با کمک این نرم افزار تفسیر، ارزیابی، کدگذاری و … کنید.

 

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • معصومه جهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی