آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

در اکثر دانشگاه ها چه در ایران و چه در جهان تنها زمانی به دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری اجازه دفاع از پایان نامه داده می‌شود که دانشجو پس از انجام پایان نامه خود مقاله به ثبت برساند. گرچه محتوای پایان نامه و مقاله یکی است اما می‌توان گفت که استخراج مقاله از پایان نامه کار سختی است و نکات فراوانی برای این کار وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک مطلب برای کاربران عزیز فری تز درباره روش استخراج مقاله از پایان نامه منتشر کنیم.

 

تبدیل پایان نامه به مقاله

اینکه بخش های مختلف پایان نامه خود را کپی کرده و در قالب مقاله پیست کنید روش درست استخراج مقاله از پایان نامه نیست. اینکار کاملا اشتباه است. شما باید بتوانید مطالب پایان نامه خود را به طور صحیح و با ظرافت و دقت خاصی در در کنار هم در قالب یک مقاله قرار دهید. برای اینکه بهتر متوجه شوید چگونه باید پایان نامه را به مقاله تبدیل کنید، چند مورد از تفاوت های بین پایان نامه و مقاله را معرفی خواهیم کرد.

 

گام های استخراج مقاله از پایان نامه

  1. همانطور که مقاله از پایان نامه کوتاهتر است، طبیعی است که چکیده مقاله نیز از چکیده پایان نامه کوتاهتر باشد. برای نوشتن چکیده مقاله خود باید از چکیده پایان نامه خود استفاده کنید اما باید آن را خلاصه کرده و به ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه تبدیل کنید. به طوریکه تمام موضوعات را به خوبی در بر بگیرد. اگر علاقه دارید تا درباره اصول چکیده نویسی بیشتر بدانید کلیک کنید.
  2. در پایان نامه فصل اول مقدمه نام دارد. این فصل حدود ۱۵ صفحه بوده و بیشتر درباره ادبیات تحقیق صحبت می‌کند. البته این بخش در فصل دوم به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس شما می‌توانید از دو فصل اول پایان نامه خود یک مقدمه ۱ و نهایت ۲ صفحه‌ای درآورده و در مقاله خود استفاده کنید. توجه کنید این مقدمه باید حول محور یک سوال خاص بچرخد.
  3. فصل سوم پایان نامه فصای است که در آن شما به بیان شیوه و روش های انجام تحقیق خود می‌پردازید. شما باید این فصل را خلاصه کرده اما تمامی نکات مهم را در قالب نیم تا یک صفحه در مقاله خود بیاورید.
  4. فصل چهارم پایان نامه به نتایج حاصل از روش های تحقیق شما بستگی دارد. در واقع شما نتایج خود را در این فصل می‌آورید. این بخش تعیین کننده این است که شما چند مقاله می‌توانید از پایان نامه خود استخراج کنید. اگر نتایج تحقیقات شما گسترده باشد می‌توانید آن را به چند مقاله تقسیم کنید.
  5. فصل آخر فصل نتیجه‌گیری است. شما باید این قسمت را در مقاله خود به خوبی حتی بسیار بهتر از پایان نامه تبیین کنید. به علاوه این بخش در مقاله باید با مقدمه مقاله در ارتباط باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی