آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

در تایپ متن فارسی با کامپیوتر و لپ تاپ رعایت فاصله بین حروف و علائم نگارشی بسیار مهم است. شما برای اینکه یک متن جذاب و خوانا برای خوانندگان خود تولید کنید، باید نکات ویرایشی را رعایت کنید. یکی از این نکات ویرایشی و نگارشی تایپ نیم فاصله است. هنگام نوشتن مقالات و انجام پایان نامه رعایت نیم‌ فاصله برای برخی کلمات ضروری است؛ برای مثال در فعل‌های مضارع استمراری اینگونه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های تایپ نیم‌ فاصله در word و اکسل آشنا شوید.

 

نیم فاصله چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

به نیم‌ فاصله، فاصله مجازی نیز می‌گویند. نیم فاصله یک کاراکتر است که بدون پرینت شدن روی نمایشگر دیده می‌شود. این کاراکتر بین حروف قبل و بعد خود فاصله انداخته و از اتصال آنها به هم جلوگیری می‌کند. شما باید در موارد زیر از نیم‌فاصله استفاده کنید:

در افعال مضارع بین ((می)) و ((نمی)) با افعال بعد خودشان. برای مثال: می‌زنند، می‌خورند و …

((ها)) ی جمع با حروف قبل از خود: لباس‌ها، آموزش‌ها و …

پسوند فعل‌ها برای مثال: دیده‌ام، شسته‌اند و …

کلمه‌هایی که از دو یا چند بخش تقسیم می‌شوند: زشت‌تر، خوشگل‌تر ریخته‌گر و …

 

مشکلات تایپ نکردن نیم‌فاصله

اینکار بر خلاف قوانین نگارش و انجام پایان‌نامه و پژوهش‌ها است. عدم استفاده از نیم‌فاصله متن را نامرتب و ناخوانا نشان می‌دهد.

ممکن است خواننده در خواندن متن دچار اشتباه شود. در صورتی که کلمه در انتهای خط قرار بگیرد، احتمال اینکه نیمی از آن در یک خط و نیمی دیگر در خط بعدی باشد زیاد است.

 

آموزش نیم فاصله در ورد

چند روش برای تایپ کاراکتر نیم‌فاصله در ورد و اکسل و سایر نرم افزارها وجود دارد که در این قسمت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

روش اول:

شما می‌توانید با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl و – در ورد یا سایر نرم افزارها نظیر اکسل، نیم‌فاصله استفاده را ایجاد کنید. نکته مهم این است که از – که در قسمت بالای کیبورد وجود دارد استفاده کنید نه از قسمت ماشین حساب کیبورد.

 

روش دوم:

با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + shift + 2 و فشردن آن‌ها به طور همزمان نیم فاصله را ایجاد کنید. این روش در پیشخوان وب‌سایت ها نیز امکان پذیر است.

 

روش سوم:

شما با نصب صفحه کلید استاندارد فارسی و فشردن shift + space کاراکتر نیم فاصله را درج کنید. نیم فاصله‌های ایجاد شده از این روش در تمامی نرم‌افزارها قابل استفاده هستند.

شما باید ابتدا صفحه کلید فارسی را دانلود کرده سپس آن را نصب کنید. سپس مراحل زیر را برای فعال کردن آن طی کنید.

Control panel  > region and language > keyboard and language > change keyboard

حالا می‌توانید به راحتی نیم‌فاصله را در نرم افزارهای مختلف درج کنید.

 

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید به طور کامل مشکل نیم فاصله را در نوشتن پایان نامه و مقاله برطرف کنید و با رعایت این نکات بتوانید به خوبی نگارش پایان‌نامه خود را انجام دهید. برای شما کاربران عزیز فری تز آرزوی موفقیت می‌کنیم.

  • ۹۸/۰۱/۲۹
  • معصومه جهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی