آموزش نوشتن پروژه و پایان نامه دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

ارجاع دهی امری بسیار مهم است که باید در نگارش پایان نامه رعایت شود. ما قبلا مقاله‌ای راجع به شیوه مرجع نویسی منتشر کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید. در این مقاله تمرکز ما روی آموزش رفرنس دهی به شیوه IEEE است. این سبک رفرنس دهی بیشتر برای مجلات، ژورنال ها و مقالات علوم مهندسی و کامپیوتر مناسب است. در این روش برای ارجاع دهی در متن از اعداد استفاده کرده و در انتهای مقاله فهرست منابع را ذکر می‌کنیم. پس اگر علاقه دارید تا شیوه رفرنس دهی IEEE را یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

 

نکات مهم در شیوه رفرنس دهی IEEE

مطالب قبل از فصل اول ارجاع داده نمی‌شوند. پس رفرنس دهی از فصل اول شروع می‌شود. به علاوه مرجع دهی باید به ترتیب صورت بگیرد. اگر نیاز شد تا دوباره به مرجعی که قبلا استفاده کردید، اشاره کنید باید از همان شماره مرجع نیز استفاده کنید.

نحوه شیوه رفرنس دهی IEEE به این صورت است که پس از یک فاصله شماره مرجع در کروشه قرار می‌گیرد. اگر رفرنس در وسط متن قرار داشته باشد باید بعد از کروشه نیز یک فاصله قرار دهید، اما اگر شماره مرجع در پایان یک جمله باشد بدون هیچ فاصله‌ای نقطه را قرار دهید.

از به کار بردن القابی نظیر استاد، دکتر، پروفسور و … اجتناب کنید. نیازی به بردن نام اشخاص در نوشته نیست مگر اینکه الزام خاصی وجود داشته باشد. در صورت اینکه نیاز به آوردن نام نویسنده در متن بود می‌توانید نام حداکثر دو نویسنده را بیاورید. اما اگر نویسندگان مرجع بیش از دو نفر باشند باید نام نویسنده اول را ذکر کرده و سپس از عبارت “et.al” استفاده کنید.

اگر لازم شد که همزمان به چندین منبع مختلف رفرنس دهی انجام شود، باید شماره آنها پشت سرهم در داخل براکت با استفاده از جداکننده‌ای نظیر خط منها یا کاما آورده شود.

 

امیدواریم توانسته باشیم مقاله‌ای مفید و کاربردی برای شما تهیه کنیم و با مطالعه این مقاله شیوه رفرنس دهی IEEE را به خوبی یاد گرفته باشید.

 

  • ۹۸/۰۲/۰۲
  • معصومه جهانی

نظرات (۱)

  • هادی بیروتی
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی